20. juli 1969 benket folk over hele verden seg foran TV-en for å få med seg månelandingen.
Av de omkring 3,5 milliardene menneskene på jorden på det tidspunktet skal 600 millioner ha fått med seg Neil Armstrong og Buzz Aldrins første skritt på måneoverflaten, ifølge Wired.
Spol 50 år frem i tid, til en annen mye diskutert og for mange etterlengtet TV-begivenhet – den aller siste episoden av Game of Thrones (GoT). Den ble sett av 19,3 millioner det første døgnet etter at episoden ble lagt ut, meldte Wall Street Journal.
Basert på tall på de tidligere episodene i den siste sesongen, er det naturlig å anta at seertallene også på finaleepisoden vil nå 45-50 millioner visninger over tid. Det er uten tvil en gedigen suksess for HBO, men langt fra noen høydepunkt i TV-historien. Heller tvert imot.
Dette varsler nemlig at TV-ens tid – som stuens midtpunkt og familiens samlingsstund – er forbi.
Store TV-øyeblikk
1950- og 60-tallet var tiden da TV-en for alvor inntok hjemmene verden over. Store begivenheter som olympiske leker ble sendt og sett samtidig av flere hundre millioner mennesker globalt.
Det var gjerne det man diskuterte i lunsjen på jobben, i skolegården og skrev om i avisene. Store debatter var det også om både TV-ens samlende, men potensielt ødeleggende kraft.
De første skrittene på månen ble også det mest sette TV-øyeblikket verden over de neste tolv årene, ifølge NY Times. Frem til en annen begivenheten av nær kosmiske proporsjoner – bryllupet mellom prins Charles og Diana Spencer i 1981.*
Tidligere suksesser
Det er kanskje urettferdig å sammenlikne en TV-serie, uansett hvor populær den er, med øyeblikk som definerer menneskenes historie. Det er bare det at GoTs tall er heller ikke så imponerende når det kommer til TV-serier, i alle fall hvis man går noe tilbake i tid.
Den mest sette finaleepisoden noensinne avsluttet TV-serien M*A*S*H i 1983, ifølge Wall Street Journal. Den 251. episoden samlet nærmere 106 millioner seere.
Ti år senere, i 1993, dro den aller siste episoden av Cheers 80 millioner seere. I 1994 var det duket opp for The Last One, den avsluttende episoden i Friends. Den hadde 52,5 millioner seere på daværende tidspunkt.
Samlende kraft
I mellomtiden har debatten om TV-ens negative påvirkning stilnet. Vi konsumerer video som aldri før, om på mindre skjermer og minst like ofte utenfor hjemmets fire vegger som sittende der sammen i stua.
Korte viralvideoer og YouTubere står garantert for mange av de mest sette øyeblikkene verden rundt de siste årene. Disse når ut til et globalt og ofte spesifikt publikum, og er ellers helt ukjente for folk flest.
Tiden for de store, felles seeropplevelsene er derimot langt fra over. Sport og nyhetshendelser vil fremdeles føre til samlende øyeblikk der verden kollektivt holder pusten i spenning.
Paradoksalt nok, kan disse stundene føles ekstra spesielle i vår tid. Nettopp fordi store begivenheter river oss ut av det vi driver med og får oss til å se på samme ting, omtrent samtidig.
* De lærde strides om seertall og tellemetodikk. Her finner du Wikipedias oversikt over de mest sette TV-sendingene gjennom tidene.