Blir du tidlig nok med på et crowdfunding-prosjekt på Kickstarter, kan du få flunkende ny teknologi til en superpris.
Egne Kickstarter-priser
Er du interessert i ny teknologi, burde du kikke innom folkefinanseringsplattformen Kickstarter et par ganger i måneden.
Folkefinansiering, eller crowdfunding på engelsk, gjør at helt vanlige mennesker som meg og deg kan få tilgang til nye produkter og tjenester lenge før resten av verden oppdager at de i det hele tatt finnes.
Hiver du deg med i et prosjekt i en tidlig fase, får du gjerne også store rabatter sammenliknet med hva produktet koster når det er helt klart.
Best på teknologi
Det finnes i dag en rekke nasjonale og internasjonale plattformer som bringer skapere og støttespillere sammen.
Kickstarter er en av de desidert største nettsidene med mye aktivitet, og er toneangivende spesielt når det kommer til teknologi.
Har du lyst til å teste ut folkefinansiering, får du her en kort innføring i hvordan Kickstarter fungerer.


Åpent for alle
Både privatpersoner og selskap kan legge ut sine prosjekter på Kickstarter. Det er flere ulike kategorier, blant annet musikk, film, design og teknologi.
Kickstarter-teamet gjør en vurdering av de ulike prosjektene før disse kan legges ut.
De kvalitetssikrer dog verken selve ideen eller går god for at det skaperne lover å levere er faktisk mulig å få til.
Bestem selv hvor mye du vil bruke
Du kan vanligvis gå inn med ulike beløp. Det starter ofte på 1-25 dollar.
For dette får du gjerne oppdateringer om produktutviklingen og kan være med å påvirke hvilken vei det går, ved for eksempel å komme med ønsker til funksjonalitet eller designgrep.
Som oftest vil du også få en rabattkode, slik at du kan kjøpe produktet til en lavere pris når det er ferdig.
Det mest vanlige på teknologiprosjekter er derimot å gå inn med et beløp som dekker kjøp av én eller flere enheter.
Her får du gjerne en stor rabatt sammenliknet med utsalgspris, opp mot 60-70 prosent, litt avhengig av hvor tidlig du går inn i prosjektet.
Tidsbegrenset
Et prosjekt eller en kampanje kan ha en varighet på 1-60 dager.
Det er opp til skaperne selv å bestemme hvor lenge pengeinnsamlingen skal pågå, og ikke minst å sette et økonomisk mål for kampanjen.
Det er vanlig med alt fra 10-20 000 kroner til 1-1,5 millioner kroner, helt avhengig av hva som skal finansieres.
Må nå et mål
Kickstarter praktiserer en alt eller ingenting-tilnærming.
Det vil si at prosjektet må nå det økonomiske målet i løpet av kampanjeperioden, for at pengene skal i det hele tatt samles inn fra alle dem som støtter ideen.
For deg som støtter et prosjekt, betyr det at du registrerer et bank- eller kredittkort som en del av din profil på Kickstarter.
Kortet blir belastet først etter at kampanjen er sluttført på Kickstarter, og bare hvis prosjektet greier å nå det oppsatte pengemålet.
Det hender likevel av og til at Kickstarter reserverer et beløp på kortet du oppgitt før kampanjen utløper.


Lov å ombestemme seg
Så lenge kampanjen pågår, kan du gå inn og kansellere ditt bidrag eller endre til et annet beløp.
Her er det bare ett unntak. Ønsker du å trekke deg når det gjenstår 24 timer eller mindre før tidsvinduet lukkes, sjekk om ditt bidrag er avgjørende for om prosjektet når sin oppsatte målsetning. I så fall må du ta kontakt med brukerstøtte hos Kickstarter.
Du kan lese mer om dette i Kickstarter brukervilkår, under punkt 5.
Tilleggsmål
Noen Kickstarter-prosjekter blir fullfinansiert i løpet av de første timene eller dagene etter at de legges ut, men det endrer likevel ikke kampanjevarigheten.
For å tiltrekke seg flere støttespillere, pleier en del skapere å lage uoffisielle tilleggsmålsetninger, såkalte stretch goals.
Her lover de for eksempel mer funksjonalitet og tilleggsutstyr, eller flere farger hvis de greier å nå nye økonomiske mål.
Det er likevel det opprinnelige pengemålet, satt i begynnelsen av kampanjen, som avgjør til slutt om prosjektet er fullfinansiert eller ikke.
Velg farge og modell til slutt
Etter endt kampanjeperiode på fullfinansierte prosjekter får du tilsendt et spørreskjema der du kan spesifisere eventuelle modell- og fargevalg.
Her er det ofte også mulig å kjøpe tilleggsutstyr hvis du får lyst på det.
Noe skapere sender dette skjemaet ut med en gang prosjektet er ferdig, andre venter til produktet er leveringsklart.
Ikke alle holder det de lover
Det er dessverre ikke alle prosjekter som greier å levere produktet selv om de får inn de midlene de har ønsket seg.
En uavhengig Kickstarter-gjennomgang fra 2015 viser at omkring 10-12 prosent av de fullfinansierte kampanjene innenfor teknologi mislyktes. I 13 prosent av tilfellene ble pengene tilbakebetalt, eller så må de anses som tapt.
Kickstarter tar nemlig ikke ansvar for hva som skjer etter at kampanjen er avsluttet på deres sider.
Ta en kikk på dette innlegget for tips til hvordan du kan unngå bomkjøp eller å kaste bort penger.
For mer utfyllende info om Kickstarter, ta en kikk på deres spørsmål og svar-sider.
Les også: Har du et favorittlag, hadde de mest sannsynlig en god sesong da du var åtte år gammel