Bestiller du en bursdags- eller julegave fra Kickstarter er det lite sannsynlig at den faktisk kommer frem i tide.
Kickstarter-prosjekter
Kickstarter er en verdens største og mest kjente nettsteder for crowdfunding, eller folkefinansiering på norsk.
Det er til enhver tid omkring 2 500 – 4 000 pågående prosjekter du kan være med på.
Stadig vekk dukker det opp spennende teknologiske nyvinninger det er veldig fristende å hive seg med på.
Tar en risiko
Å bli med på et Kickstarter-prosjekt er derimot ikke helt risikofritt.
En ekstern gjennomgang av tjenesten utført i 2015 viser at omkring én av ti prosjekter som lykkes med å hente inn nødvendig finansiering blir likevel aldri realisert.
I 13 prosent av disse tilfellene får de som har støttet prosjektet pengene tilbake, eller så må beløpet anses som tapt.
Nedenstående oversikt oppsummerer noen erfaringer med Kickstarter. Da er du bedre rustet til å kunne evaluere de ulike prosjektene selv.
Mange fordeler
For å ta det positive først – det finnes mange gode grunner for å være med på et Kickstarter-prosjekt.
Du får blant annet tilgang til ny og innovativ teknologi og løsninger veldig tidlig. Det innebærer ofte også en langt bedre pris enn hva utsalgsprisen på det ferdige produktet blir.
I tillegg får du muligheten til å være med å påvirke produktutviklingen. Det kan være spesielt interessant for nisjeprodukter du brenner for.
Vit hva du blir med på
Det er likevel viktig å være klar over at Kickstarter er ingen vanlig nettbutikk. Noe de selv presiserte i et blogginnlegg i 2012, samtidig som de strammet inn regelverket.
Du har ikke de samme rettighetene og må forholde deg til ulike bedrifter fra hele verden.
Her er det et stort spenn. Du møter både store og erfarne aktører, så vel som de helt små og langt mindre profesjonelle.
Ofte blir du med relativt tidlig i en utviklingsprosess. Der og da finnes produktet kanskje produktet bare på skissestadiet eller som en halvveis fungerende prototyp.


Gjør grundig research
Forsøk å finne ut mest mulig om selskapet som står bak produktet eller tjenesten du vurderer å være med og finansiere.
Det teller selvsagt positivt at de har gjennomført andre Kickstarter-prosjekter tidligere og kan vise til gode resultater, både med tanke på produktkvalitet og leveringstid.
Se også på hvordan selskapet kommuniserer med dem som støtter prosjektet. Noen er veldig flinke til å oppdatere, lytte og kommentere, mens andre er mer eller mindre fraværende.
Er idéen i det hele tatt gjennomførbar?
Noe av det meste spennende med Kickstarter er nettopp det at mange tilsynelatende ville ideer blir faktisk noe av. Men noen prosjekter er rett og slett for kompliserte.
Det er ikke lett å evaluere ny teknologi basert på ofte nokså begrenset informasjon.
Det går likevel an å vurdere om ikke prosjektskaperne forsøker å løse for mange problemer på en gang og dermed gaper over for mye.
Prosjektbeskrivelsene på Kickstarter er ofte fulle av svulstige formuleringer og lovord som «verdens første…». Det er lov å spørre både seg selv og selskapet bak om hvorfor ingen har gjort akkurat dette før.


Hvor langt har utviklingen kommet?
Et annet viktig moment å undersøke er hvor mye utvikling som faktisk gjenstår før produktet er ferdig.
Risikoen for at produktet ikke blir noe av eller er kraftig forsinket øker dramatisk hvis Kickstarter-midlene skal brukes til å løse utfordringene underveis fremfor å finansiere produksjonen av et ferdig produkt basert på en fungerende prototype.
Sjekk gjerne også om det finnes tredjepartstester eller anmeldelser av prototypen. Det er nemlig veldig vanlig at denne typen uferdige produkter vises frem på konferanser i håp å få litt oppmerksomhet.
Kickstarter har de siste årene også gjort noen grep for å gjøre det noe tryggere å bli med. Alle prosjektbeskrivelsene må blant annet inneholde et punkt som beskriver eventuell risiko og utfordringer.
Det er heller ikke lov å vise frem dataanimasjoner som kan forveksles med reelle prototyper, slik at du som støttespiller kan bli lurt til å tro at utviklingen har kommet lenger enn det den har.


Vær også klar over følgende:
Leveringstid
Kickstarter krever at alle prosjektene setter en leveringsdato for ferdig produkt, men denne blir sjeldent overholdt.
I underkant av 25 prosent av alle prosjekter blir levert i tide. I snitt er prosjektene 2,5 måneder forsinket, men det har også hendt at det har tatt 1-1,5 år ekstra.
Pebble, en Apple Watch-forgjenger, skulle for eksempel leveres i god tid før jul, men dukket først opp på sensommeren året etter.
Populære prosjekter, som samler inn langt større beløp enn det oppsatte målet, har enda lavere sannsynlighet for å levere i tide. Virksomhetene har ofte ikke logistikken på plass til å håndtere denne langt større etterspørselen.
Men hva gjør denne på Amazon?
Det hender dessverre stadig vekk at de som har støttet prosjektet og venter utålmodig på levering oppdager at produktet plutselig er tilgjengelig på Amazon eller andre netthandelportaler.
Det er selvsagt fryktelig irriterende, men ikke så mye annet å gjøre enn å sende en melding til selskapet og etterlyse levering.
Feil og mangler
I mange tilfeller kjøper du den aller første generasjonen av et produkt.
Det er noe veldig sjarmerende over det hele, samtidig får du garantert med noen feil og mangler som blir utbedret ved senere versjoner.
Det blir derfor en avveining om hvor sannsynlig det er for at det kommer flere versjoner, og det å sitte litt lenger på hendene og kredittkort i påvente av senere utgaver.